Inžineriniai geologiniai tyrinejimai, klojant elektros perdavimo linijas
Laboratorijoje nustatomos tik fizinės gruntų savybės. Kompresinės savybės ir atsparumas šlyčiai nustatoma tiktai projektuojant netipines atramas. Jeigu betoniniai, gelžbetoniniai ar poliniai pamatai ileidžiami žemiau gruntinio vandens Iygio, tai reikia ištirti vandens agresyvumą betono atžvilgiu.
Atliekant detalius inžinerinius geologinius tyrinėjimus, patikslinama trasos geologinė sąranga, hidrogeologinės sąlygos ir surenkama papildoma medžiaga apie gruntus, slūgsančius netipinių atramy pagrinduose. Jeigu trasos geologinės sąlygos paprastos, gręžiniai gręžiami kas 0,5 km. Laboratoriniams tyrimams imami grunto pavyzdžiai: poliniams pamatams po vieną pavyzdj kas kilometras, monolitiniams gelžbetoniniams — po vieną pavyzdį kas 4 km. Esant sudėtingoms geologinėms sąlygoms, kur išplitę karstas, seisminiai procesai, nuošliaužos, pelkės, inžineriniai geologiniai tyrinėjimai atliekami pagal specialią programą. Tyrinėjant randamos priežastys, kodėl vyksta atramų pastovumui pavojingi inžineriniai geologiniai procesai, ir nustatoma, ar teritorija tinka statybai.
Remiantis surinkta medžiaga, rašoma ataskaita. Joje nurodomos inžinerinės geologinės statybos sąlygos ir pateikiamos rekomendacijos, kaip pašalinti ar sustabdyti pavojingus atramoms inžinerinius geologinius procesus. Prie ataskaitos pridedamas trasos inžinerinis geologinis pjūvis ir sudėtingų vietų skerspjūviai.
Inžineriniai geologiniai tyrinėjimai, statant aerodromus
Aerodromai statomi su natūraliomis ir dirbtinėmis pakilimo tako clangomis. Jeigu statomi aerodromai su natūraliomis pakilimo tako dangomis, tai pakanka vienos tyrinėjimų stadijos, jeigu su dirbtinėmis — reikia dviejų stadijų.
Iš pradžių tyrinėjami visi galimi aerodromo variantai, o vėliau, parinkus tinkamiausią, tyrinėjamas pastarasis. Pirmiausia surenkama archyvinė ir literatūrinė medžiaga apie rajono klimatą, hidrografinj tinklą, augaliją, dirvožemj, geomor fologiją, hidrogeologiją, geologinę sąrangą, inžinerinius geologinius procesus, išnagrinėjama ir apibendrinama vietinės statybos patirtis. Atlikus šj darbą, daroma inžinerinė geologinė rekognoskuotė. Rekognoskuojant ypatingas dėmesys skiriamas reljefui. Tiriamos reljefo formos ir priklausomybė nuo geologinės sąrangos. Po to visų variantų aerodromo sklypuose atliekami žvalgymo darbai. Palyginus visų aerodromų variantų inžinerines geologines sąlygas, parenkama tinkamiausia vieta.
Parinkus ir patvirtinus geriausią aerodromo variantą, atliekami jo inžineriniai geologiniai tyrinėjimai. Tyrinėjamas pakilimo takas, dirbtinėmis dangomis padengti plotai, pastatų ir statinių statybos sklypai.
Pakilimo take atliekama 1 : 10 000-1 : 2000 mastelio inžinerinė geologinė nuotrauka. Darant nuotrauką, ištiriama tako geologinė sąranga, dirvožemio storis, gruntinio vandens gylis. Gręžiniai ir kasiniai paki1imo take kasami kas 200-300 m. Gręžinitį gylis 4-8 m, kasinių — 1,5-3,0 m.
Tų sklypų, kur bus dirbtinės dangos, ašyse ir 5 m atstumu nuo pakraščių gręžiami gręžiniai ir kasami kasiniai. Atstumas tarp šachmatine tvarka gręžiarnų gręžinių — 200 m. Jeigu aerodromo ribose yra pelkė, tai ji tyrinėjama pagal specialią programą. Tyrinėjimų metu nustatomas pelkės tipas, atsiradimo priežastys, maitinimo ša1- tinis, riusausinimo galimybės. Gręžiniai gręžiami kas 50-100 m. Nustatant grunto drėgnumą, tūrio masę, suspaudžiamumą, imami kas 0,5 m grunto pavyzdžiai. Laboratorijoie tiriama 15-20% visų paimtų grunto pavyzdžių.
Atliekant inžinerinius geologinius tyrinėjimus darbo brėžinių stadijoje, jau yra 1 : 5000 mastelio aerodromo generalinis planas. Todėl natūroje pažymimi vandens nuo aerodromo paviršiaus surinkimo kolektoriai ir kas 200-300 m gręžiami gręžiniai. Jų gylis 1,5-2,0 m didesnis, negu kolektoriaus dugnas. Atlikus lauko darbus ir laboratorinius tyrimus, nubraižomas kiekvieno kolektoriaus trasos inžinerinis geologinis profilis. Tyrinėjant plotą, kur bus aerodromo pagalbiniai pastatai, gręžiniai gręžiami jų kontūro linijose.
Esant labai sudėtingoms inžinerinėms geologinėms sąlygoms, pavyzdžiui, karsto, lioso, daugiamečio jšalo rajonuose, papildomai atliekami specialūs inžineriniai geologiniai tyrinėjimai, kurie turi atitikti statybos normų ir jvairių instrukcijų reikalavimus.
https://gruntas.lt/inzineriniai-geologiniai-tyrinejimai-statant-elektros-linijas-ir-aerodromus/